TEMA 4. L'ISLAM I AL-ÀNDALUS (2023-24)

Al tema anterior vam veure que després de l'Imperi romà, el Mediterrani va ser ocupat per tres grans civilitzacions: Regnes germànics, Imperi Bizantí i l'Islam. Hem estudiat ja la primera i la segona, anem a estudiar en aquest tema la tercera. Així que en aquest tema veurem l'Islam en una doble vessat:

  • Religió: veurem el seu origen i els seus fonaments.
  • Imperi: estudiarem la seua expansió pel Mediterràni i la seua presència a la Península Ibèrica, es a dir, Al-Ándalus.
En aquest article, al final, podeu veure una animació sobre l'evolució de les principals religions en el món i les previsions per a 2050:

Mapa animado muestra las 5 religiones que dominan en el mundo



1. QUÈ ÉS L'ISLAM?:

On sorgeix l'Islam i què hi havia abans de les predicacions de Mahoma?


La religió islàmica o musulmana té com a origen les predicacions  de Mahoma a principis del segle VII en Aràbia. Abans de l’Islam la major part dels habitants d’Aràbia vivien en tribus nómades a prop dels oasis. Eren  politeistes i peregrinaven a la Meca, on es trobava la Ka'ba (pedra negra). Serà Mahoma qui aconseguirà unir a aquestes tribus baix una mateixa  religió: l’Islam i crearà un Imperi.

Si vols més informació sobre la Kaaba consulta el següent enllaç: La Kaaba o pedra negra. 


Mahoma va nàixer a la Meca l’any 570 d.C, orfe, caravaner i pastor, es va  casar amb una viuda rica i es va dedicar a meditar. Als 40 anys se li va aparèixer l'arcàngel San Gabriel i li ordenà predicar la  religió del Déu vertader, Al·là, convertint-se Mahoma en el profeta de  l'Islam.

Mahoma (i els seus seguidors) va ser perseguit per les seues predicacions i va fugir de La Meca a  Medina l’any 622 (hègira o fugida), any en què comença el calendari musulmà.
  • La Conquista  de la Meca: A Medina van augmentar els seguidors de  Mahoma. Es va organitzar un exèrcit i després de diverses batalles, a l'any  630 d.C els musulmans dirigits per Mahoma van conquistar la Meca.
  • Conquestes de Mahoma: Des de Medina Mahoma va conquerir quasi tota Aràbia i, a la seua mort (632), es trobava unificada sota la mateixa religió.
  • Mort de Mahoma, el 632 d.C: Els successors (califes:poder polític i religiós) van continuar  l’expansió de l’imperi.

L'Islam: religió i codi de conducta:

Islam significa "submissió a Déu" i qui practica aquesta religió és musulmà  («creient»).

La base de l’Islam és la creença en Al·là com a únic  déu (monoteistes) i Mahoma com el seu profeta. El llibre sagrat musulmà és l’Alcorà (recull els ensenyaments del profeta i la paraula de Déu revelada a Mahoma). Es completa amb la Sunna (text sobre els costums del profeta). Els dos formen la xaria o llei sagrada per als musulans

IMPORTANT. Pregunta d'examen: Què és l'Islam? (resum de la pàgina 28).

Les obligacions o preceptes de l'Islam són:

  • Professió de fe: Només hi ha un Déu, Al·là, i Mahoma és el seu profeta.
  • Orar cinc vegades al dia en direcció a la Meca.
  • Donar diners als necessitats (almoina).
  • El dejú (no prendre menjar, beguda, ni practicar sexe) en el Ramadà, des  de l'alba fins a la posta de sol.
  • Peregrinar a la ciutat sagrada de la Meca (a la Ka´ba), almenys una vegada  en la vida.



Els temples musulmans s’anomenen mesquites.  No tenen sacerdots, sinó imams que dirigeixen l’oració i ulemes  que interpreten els textos sagrats.




EXERCICIS:
  • Diferència entre àrab i musulmà.
  • Exercici 1 de la pàgina 29.
  • Què és l’Islam? Quan i on va parèixer? 
  • Què és l’Hègira? En quin any estarien ara al món musulmà si el seu calendari fóra com el nostre?
  • Copia i completa al teu quadern:


  • VOCABULARI: Exercici 2 de la pàgina 29.
  • Amb el que has aprés en classe completa el dibuix de baix amb els noms de les parts d’una mesquita:




2. L'EXPANSIÓ DE L'ISLAM:

En aquest punt anem a estudiar l'expansió de l'Islam a partir de la mort del profeta (632) fins que es converteix en un gran imperi. Per aixó anem a comentar aquest mapa (pàgina 31 del llibre):


Aquest mapa el podeu utilitzar les persones que heu tingut dificultats per a veure l'altre (falta la part del Abbàsides):


A partir del mapa i els teus coneixements, respon (mapa p. 30):
  1.  Quin tipus de mapa és i quin territori representa (classificació)?
  2.  De què tracta el mapa (tema)?
  3.  Quins territoris eren musulmans a la mort de Mahoma? Quins van conquerir els primers califes?
  4.  Quins territoris van conquerir els omeies? On van posar la capital?
  5.  Quins pobles, en quines batalles i en quins anys van frenar l’avanç musulmà?
  6.  Quina illa van conquerir els abbàssides? Quina va ser la capital de l'imperi abbasida?
  7.  Què va passar amb el califat abbàssida?
Completem esta informació amb els exercicis 7 i 9 de la pàgina 31 del llibre de text.



3. L'ISLAM A LA PENÍNSULA IBÈRICA: AL-ÀNDALUS

3. 1.Evolució política:

Com a introducció ací teniu el següent vídeo:


Acompanyeu l'explicació amb l'esquema que vos he donat a classe i amb aquest vídeo:


1. Conquesta (711 - 718):


2. Emirat dependent de Damasc (718 - 756):


Per a saber més...

Respecte a la fi de Al-Àndalus i el final del Regne nazarí de Granada, tal volta vos sone l'expressió "Llora como mujer lo que no supiste defender como hombre". Conta lla tradició que són les paraules que Aixa, la mare de Boabdil, va dir a aquest després del lliurament de les claus de la ciutat de Granada als Reis Catòlics en 1492. En l'últim capítol de la sèrie d'RTVE "Isabel" podem veure aquesta escena i en el següent enllaç podeu consultar el debat sobre si aquest capítol de la Història és cert o si és llegenda:  "El suspiro del moro", entre la leyenda y la realidad


3. 2. Situació d'aprenentatge:


QÜESTIONS:
  1. Identifica la font: tipus de font, primària/secundària, autori, destinatari (pública/privada), contingut, coordenades espai-temporals.
  2. Extrau les idees principals fent referència als paràgrafs i línies.
  3. A quinta etapa de l'evolució política d'Al-Àndalus correspon? Justifica la resposta.
  4. Què es pretén amb este document? Relaciona'l amb les causes de la rapidesa de la conquesta i amb les causes i conseqüències del període.
  5. Realitza una cloenda (conclusió). Resumeix breument el que has fet i valora l'importància de la font per al coneixement històric.
  • Presentació: 10%
  • Introducció: 20%
  • Idees principals: 30%
  • Relació: 30%
  • Conclusió: 10%

4. ECONOMIA D'AL-ÀNDALUS:

4. 1. Agricultura:







  • Investiga els origens d’un dels tribunals en actiu més antics del món: el Tribunal de les Aigües de València.
  • Exercicis 26 al 28 de la pàgina 37. Hem d'utilitzar els vídeos per completar la informació del llibre de text (més encara en l'exercici 27).



 





5. LA SOCIETAT D'AL-ÀNDALUS:


  • Quina minoria era la més poderosa en la societat d’Al-Àndalus? Per què? Qui estava per baix d’ells? A què es solien dedicar? 
  • Explica la diferència entre un muladí i un mossàrab.

6. ART I CULTURA:
  • El Arte y la cultura de Al-Àndalus (canal La cuna de Halicarnaso):

Resultado de imagen de CIENCIA Y CULTURA ANDALUSÍ

  • La mezquita de Córdoba y su mihrab:



  • La Alhambra de Granada:





No hay comentarios:

Publicar un comentario