TEMA 5. L'EUROPA FEUDAL. FER LA GUERRA, RESAR O CULTIVAR LA TERRA

 Com hem vist al tema 1, a l'any 476 va desaparéixer l'imperi romà d'Occident. L'espai que havia ocupat es va fragmentar en nombrosos regnes independents, on es van assentar els pobles germànics. En les terres de l'actual França es van establir els francs, que van deixar pas a l'imperi carolingi.

Els primers segles de l'edat mitjana foren una època de divisió i d'inseguretat. Diferents pobles van assolar Europa. Els reis eren febles i no tenien mitjans per a protegir els seus regnes. Per això, els camperols van buscar la protecció dels nobles. Així es va anar teixint una cadena de llaços personals que van canviar la política i la societat.

En aquest tema anem a estudiar els orígens d'Europa i com es va organitzar la societat feudal:

VOCABULARI

En aquest tema anem a treballar amb mapes conceptuals que anirem confeccionant entre tots, per això has de tindre molta cura del teu quadern.


1. PER QUÈ ES VA IMPLANTAR EL FEUDALISME A EUROPA?

1. 1. Què és el feudalisme i com va sorgir? (consultem la pàgina 52 del libre de text):







1. 2. Les relacions de dependència:


En l'època feudal les persones estaven unides entre si per relacions de dependència. Però aquestes relacions eren diferents segons l'estament al qual es pertanyia (llibre de text, pàgina 53):



EXERCICIS DEL PUNT 1:
  • Mapa conceptual (FET EN CLASSE, A LA PISSARRA)
  • Exercicis 1, 2 i 4 de la pàgina 53.
  • Reflexiona: 5 de la pàgina 53.

2. LA SOCIETAT FEUDAL:

Aquest breu text és una introducció cap a la societat feudal i la seua estructura (completem amb les pàgines 42 i 43 del llibre de text):


Copia la piràmide/l'esquema al teu quadern:




  • Comentem un text (pàgina 54):
CONTESTA A LES PREGUNTES DESPRÉS DEL LLEGIR EL TEXT:
  1. És una font primària o secundària? Raona la teua resposta.

  2. Ès una font pública o privada? Raona la teua resposta.

  3. Qui és l'autor? Quina conclusió de la societat feudal traus de l'autoria de la font?

  4. Com estava organitzada la societat feudal?

  5. Quina funció correspon a cada grup?

  6. Per què diem que és una societat desigual?

  7. Què significa «inmobilisme social»?

  8. Quina penses que és la finalitat del text?

  9. Conclusió: fes un breu resum del que has dit i reflexiona sobre la importància d'aquesta font per al coneixement històric.


EXERCICIS DEL PUNT 2:
  • Text "Cada ordre un destí"
  • Reflexiona: exercici 10 de la pàgina 54.

3. L'ECONOMIA FEUDAL:

Podeu consultar el següent vídeo, de la professora Joana Maria Sansó Mascaró:

EXERCICIS DEL PUNT 3:
  • Mapa conceptual o esquema (al quadern, realització personal i individual)
  • Exercicis 11 i 13 de la pàgina 57.
  • Text de la pàgina 56.


4. COM VIVIEN ELS NOBLES?


EXERCICIS:
  • 16, 17 i 20 de la pàgina 59.
  • VOLUNTARI per lliurar a la professora abans de l'examen: Busca un castell de la Comunitat Valenciana o d'Espanya. Explica'n breument la seua història. Fes una fitxa en la qual consten asepctes com: fotografia, si es fan tornejos, época en la qual es va construir el castell, breu descripció del mateix, habitants il·lustres de la seua Història, anèdotes i estat actual.
  • Cerca el nom de, almenys, 3 dones que podrien viure a la Ciutat de les Dames de Christine de Pisane i justifica la teua elecció. Aquetes dones poden ser de l'època que siga però, almenys una, ha de ser de l'Edat Mitjana. Finalment, fes en un full una breu resenya d'una d'aquetes dones (la d'època medieval) amb: títol, imatge, justificació i codi QR per ampliar informació).


TREBALL AMB FONTS:


  1. Realitza la identificació de la Font (títol, tipus, contingut, autor, localització espai – temps).
  2. Explica les idees principals de la font.
  3. Amb quin grup social de la societat feudal ho relacionaries? Per què?
  4. Explica com era la vida de la noblesa a l’Edat Mitjan (resum de la pàgina 58)


5. COM VIVIEN ELS LLAURADORS?

Ací teniu un resum de les característiques de la societat feudal (en castellà) i una visió general de com era la vida dels llauradors:

EXERCICIS DEL PUNT 6 del llibre:

  • Estudiar els continguts.
  • Conceptes fonamentals: rotació triennal, baixos rendiments, agricultura de subsistència, autoconsum, prestacions personals, etc.
  • Exercicis: 27, 28 i 30 de la pàgina 62.


6. EL PAPER DE L'ESGLÉSIA EN LA SOCIETAT FEUDAL?

QUÈ VAN SER LES CROADES?

FONT: Vicens Vives. Llibre 2n ESO.

TREBALL AMB FONTS:
  1. Realitza la identificació de la Font (títol, tipus, contingut, autor, localització espai – temps).
  2. Comenta la llegenda del mapa (pensa que hi ha dos). Què indiquen els dos colors del fons? I les fletxes?
  3. Indica d'on van partir les croades, quin destí tenien, quin objectiu perseguien i en quins segles es van dur a terme.
  4. Qui hi va participar i per quins motius? Quen van finalitzar i per què?
  5. A quin estat actual es troba el destí dels antics croats?
Amplia informació al següent enllaç i contesta: 
  • Què va passar després?
  • Quines conseqüències van tindre les croades per a Europa i per la societat feudal? 

ORA ET LABORA:

"El nombre de la rosa". Escena de la visita al scriptorium. 



7. REPÀS PER A L'EXAMEN:

En aquesta ocasió he canviat el joc, anem a provar un "Quizziz" que dona més possibilitats i puc fer més tipus de preguntes. Anem allà! 

No hay comentarios:

Publicar un comentario