Anem a continuar treballant i redactant. Ara que ja sabem les parts d'una notícia, veurem què és un reportatge. En esència és un text més ampli que una notícia i que amplia informació que aquesta no dona. A més, una notícia és d'actualitat, però un reportage no sempre ho és.
Pots ampliar informació sobre els diferents gèneres periodísitics en aquesta pàgina web: Català 3r ESO_gèneres periodístics.
ESQUEMA DE LES CARACTERÍSTIQUES DEL REPORTATGE
1. Definició
del reportatge
- Un text periodístic que informa de manera detallada sobre un tema concret.
- Combina informació amb opinions d’experts i dades reals.
2.
Estructura del reportatge
- Títol: Atractiu, crida l’atenció i
resumeix el tema.
- Subtítol: Dona més informació sobre el
contingut del reportatge.
- Introducció: Presenta el tema de forma breu
i interessant.
- Cos del text: Desenvolupa la informació
amb:
- Dades i fets (estadístiques, exemples)
- Opinions d’experts (entrevistes, cites)
- Descripcions per fer-ho més visual.
- Conclusió: Tanca el tema, a vegades amb una reflexió final o un resum del ja dit.
3.
Característiques principals
- Objectivitat i subjectivitat: Informa amb dades, però també
pot incloure opinions.
- Llenguatge clar i entenedor: Paraules senzilles i frases
curtes.
- Ús de fonts: Inclou cites d’experts o
testimonis.
- Interés per al lector: El tema ha de ser atractiu o
important per al públic.
- Imatges o gràfics: Ajuden a entendre millor la
informació (quan n’hi ha).
- Ús del llenguatge. Redactat en 1ª o 3ª persona.
- Te suport gràfic.
Activitat creativa: fes de periodista!
En parelles, tria un tema que t’interesse (música, esports, videojocs, etc.) i crea un mini-reportatge amb aquestes parts:- Títol
- Introducció (1-2 línies)
- Cos del text (3-4 dades o fets + opinió d’un expert o d’un company)
- Conclusió (1 línia de tancament)
- Opcional: imatges
Després, podeu llegir-los en veu alta a la classe!
Aprendre jugant: els videojocs que t’ensenyen sense adonar-te’n
Cada vegada més escoles i famílies utilitzen videojocs per ensenyar matemàtiques, història i fins i tot idiomes. Però, realment funcionen?
3. Cos del text:
Els videojocs educatius han crescut molt en els últims anys. Jocs com Minecraft o Assassin’s Creed no només són entretinguts, sinó que també ajuden a desenvolupar habilitats com la creativitat o el coneixement històric.
Segons un estudi de la Universitat de Barcelona, el 70% dels estudiants que utilitzen videojocs a l’aula mostren més interès per les assignatures. La professora Laura García afirma: “Els videojocs són una eina molt potent per captar l’atenció dels alumnes i fomentar el treball en equip.”
Però no tot són avantatges. Alguns experts alerten que l’ús excessiu pot provocar distraccions i falta de concentració en altres tasques.
4. Conclusió:
Els videojocs poden ser una bona eina per aprendre si s’utilitzen de manera equilibrada i responsable.
RÚBRICA D'AVALUACIÓ:
No hay comentarios:
Publicar un comentario