EL REPORTATGE

Anem a continuar treballant i redactant. Ara que ja sabem les parts d'una notícia, veurem què és un reportatge. En esència és un text més ampli que una notícia i que amplia informació que aquesta no dona. A més, una notícia és d'actualitat, però un reportage no sempre ho és. 

Pots ampliar informació sobre els diferents gèneres periodísitics en aquesta pàgina web: Català 3r ESO_gèneres periodístics.


ESQUEMA DE LES CARACTERÍSTIQUES DEL REPORTATGE

1. Definició del reportatge

  • Un text periodístic que informa de manera detallada sobre un tema concret.
  • Combina informació amb opinions d’experts i dades reals.

2. Estructura del reportatge

  • Títol: Atractiu, crida l’atenció i resumeix el tema.
  • Subtítol: Dona més informació sobre el contingut del reportatge.
  • Introducció: Presenta el tema de forma breu i interessant.
  • Cos del text: Desenvolupa la informació amb:
    • Dades i fets (estadístiques, exemples)
    • Opinions d’experts (entrevistes, cites)
    • Descripcions per fer-ho més visual.
  • Conclusió: Tanca el tema, a vegades amb una reflexió final o un resum del ja dit.

3. Característiques principals

  • Objectivitat i subjectivitat: Informa amb dades, però també pot incloure opinions.
  • Llenguatge clar i entenedor: Paraules senzilles i frases curtes.
  • Ús de fonts: Inclou cites d’experts o testimonis.
  • Interés per al lector: El tema ha de ser atractiu o important per al públic.
  • Imatges o gràfics: Ajuden a entendre millor la informació (quan n’hi ha).
  • Ús del llenguatge. Redactat en 1ª o 3ª persona.
  • Te suport gràfic.

Activitat creativa: fes de periodista!

En parelles, tria un tema que t’interesse (música, esports, videojocs, etc.) i crea un mini-reportatge amb aquestes parts:

  1. Títol
  2. Introducció (1-2 línies)
  3. Cos del text (3-4 dades o fets + opinió d’un expert o d’un company)
  4. Conclusió (1 línia de tancament)
  5. Opcional: imatges

Després, podeu llegir-los en veu alta a la classe!

Ací tens un exemple:

Tema triat: Els videojocs com a eina d’aprenentatge

1. Títol:
Aprendre jugant: els videojocs que t’ensenyen sense adonar-te’n

2. Introducció:
Cada vegada més escoles i famílies utilitzen videojocs per ensenyar matemàtiques, història i fins i tot idiomes. Però, realment funcionen?

3. Cos del text:
Els videojocs educatius han crescut molt en els últims anys. Jocs com Minecraft o Assassin’s Creed no només són entretinguts, sinó que també ajuden a desenvolupar habilitats com la creativitat o el coneixement històric.

Segons un estudi de la Universitat de Barcelona, el 70% dels estudiants que utilitzen videojocs a l’aula mostren més interès per les assignatures. La professora Laura García afirma: “Els videojocs són una eina molt potent per captar l’atenció dels alumnes i fomentar el treball en equip.”

Però no tot són avantatges. Alguns experts alerten que l’ús excessiu pot provocar distraccions i falta de concentració en altres tasques.

4. Conclusió:
Els videojocs poden ser una bona eina per aprendre si s’utilitzen de manera equilibrada i responsable.


RÚBRICA D'AVALUACIÓ:



No hay comentarios:

Publicar un comentario