Francisco de Goya va viure en primera persona la Guerra del Francés (1808-1814) i va quedar impactat per la violència i el patiment que va provocar. A través de la sèrie de gravats Los desastres de la guerra, va denunciar les atrocitats comeses per tots dos bàndols i va mostrar les conseqüències devastadores del conflicte: execucions, fam, por i desesperació.
A diferència d’altres artistes, Goya no glorifica la guerra, sinó que la retrata amb duresa i sense filtres. Els seus gravats mostren escenes dramàtiques, amb títols curts i colpidors que ens fan reflexionar.
Avui treballarem aquests gravats. Cada un de vosaltres, bé per parelles o bé per trios, rebrà una imatge diferent i haurà d'analitzar-la, interpretar el seu significat i posar-li un nou títol i un peu de foto que resumisca el seu missatge. Al final, compartirem les nostres impressions per entendre millor com Goya va utilitzar l’art per denunciar la guerra.
Aquí tens el primer d'aquestos gravats:INTRODUCCIÓ AL CONTEXT DELS GRAVATS ELS DESASTRES DE LA GUERRA:
Entre 1810 i
1815, Francisco de Goya va crear la sèrie de gravats Los desastres de la
guerra, un conjunt de 82 imatges que mostren la brutalitat i les
conseqüències de la Guerra del Francés (1808-1814). A diferència de les
obres tradicionals que glorificaven les batalles, Goya va representar el
conflicte des d’una perspectiva crua i realista, denunciant la violència, el
dolor i la desesperació de la població.
La sèrie es
pot dividir en tres blocs principals:
- La guerra (1-47) – Mostra la violència, els
combats, les execucions i les atrocitats comeses durant la invasió
napoleònica.
- La fam (48-64) – Reflecteix les conseqüències
socials del conflicte, especialment la fam que va assolar Madrid entre
1811 i 1812.
- La repressió i el retorn de
l'absolutisme (65-82) – Critica la restauració de Ferran VII i la
repressió i falta de llibertat posterior a la guerra.
Amb un estil
directe i expressiu, Goya utilitza imatges impactants i títols breus però
contundents (Yo lo vi, Esto es peor, Enterrar y callar) per
transmetre la tragèdia humana sense prendre partit per cap bàndol. Els Desastres
de la guerra no es van publicar en vida de Goya, possiblement per la seua
càrrega política, i no es van conéixer fins a 1863.
Aquesta
sèrie és considerada una de les primeres grans denúncies gràfiques contra la
guerra i ha influït en molts artistes i fotoperiodistes que han retratat
conflictes bèl·lics des d’una mirada crítica.
QUÈ CAL FER?
1. INTRODUCCIÓ: Llegim informació del context
2. ANÀLISI DE LA IMATGE:
- Descripció objectiva: Què veig a la imatge? Personatges, accions, ambient...
- Interpretació: Què vol transmetre Goya? Quin missatge es desprén?
- Impacta personal: Què em fa sentir aquesta imatge? Em recorda a alguna situació actual?
- Goya va posar títols molt expressius als gravats (ex. Yo lo vi, ¡Esto es peor!)
- Heu de posar un nou títol al gravat i un peu de foto, reflectint el missatge que capten.
No hay comentarios:
Publicar un comentario