PROJECTE DE GOYA: Posa veu als Desastres de la guerra

Francisco de Goya va viure en primera persona la Guerra del Francés (1808-1814) i va quedar impactat per la violència i el patiment que va provocar. A través de la sèrie de gravats Los desastres de la guerra, va denunciar les atrocitats comeses per tots dos bàndols i va mostrar les conseqüències devastadores del conflicte: execucions, fam, por i desesperació.

A diferència d’altres artistes, Goya no glorifica la guerra, sinó que la retrata amb duresa i sense filtres. Els seus gravats mostren escenes dramàtiques, amb títols curts i colpidors que ens fan reflexionar.

Avui treballarem aquests gravats. Cada un de vosaltres, bé per parelles o bé per trios, rebrà una imatge diferent i haurà d'analitzar-la, interpretar el seu significat i posar-li un nou títol i un peu de foto que resumisca el seu missatge. Al final, compartirem les nostres impressions per entendre millor com Goya va utilitzar l’art per denunciar la guerra. 

Aquí tens el primer d'aquestos gravats:



INTRODUCCIÓ AL CONTEXT DELS GRAVATS ELS DESASTRES DE LA GUERRA:

Entre 1810 i 1815, Francisco de Goya va crear la sèrie de gravats Los desastres de la guerra, un conjunt de 82 imatges que mostren la brutalitat i les conseqüències de la Guerra del Francés (1808-1814). A diferència de les obres tradicionals que glorificaven les batalles, Goya va representar el conflicte des d’una perspectiva crua i realista, denunciant la violència, el dolor i la desesperació de la població.

La sèrie es pot dividir en tres blocs principals:

  1. La guerra (1-47) – Mostra la violència, els combats, les execucions i les atrocitats comeses durant la invasió napoleònica.
  2. La fam (48-64) – Reflecteix les conseqüències socials del conflicte, especialment la fam que va assolar Madrid entre 1811 i 1812.
  3. La repressió i el retorn de l'absolutisme (65-82) – Critica la restauració de Ferran VII i la repressió i falta de llibertat posterior a la guerra.

Amb un estil directe i expressiu, Goya utilitza imatges impactants i títols breus però contundents (Yo lo vi, Esto es peor, Enterrar y callar) per transmetre la tragèdia humana sense prendre partit per cap bàndol. Els Desastres de la guerra no es van publicar en vida de Goya, possiblement per la seua càrrega política, i no es van conéixer fins a 1863.

Aquesta sèrie és considerada una de les primeres grans denúncies gràfiques contra la guerra i ha influït en molts artistes i fotoperiodistes que han retratat conflictes bèl·lics des d’una mirada crítica.


QUÈ CAL FER?

1. INTRODUCCIÓ: Llegim informació del context 

2. ANÀLISI DE LA IMATGE: 

  • Descripció objectiva: Què veig a la imatge? Personatges, accions, ambient...
  • Interpretació: Què vol transmetre Goya? Quin missatge es desprén?
  • Impacta personal: Què em fa sentir aquesta imatge? Em recorda a alguna situació actual?  
3. CREACIÓ D'UN TÍTOL I PEU DE FOTO:
  • Goya va posar títols molt expressius als gravats (ex. Yo lo vi, ¡Esto es peor!)
  • Heu de posar un nou títol al gravat i un peu de foto, reflectint el missatge que capten.
4. POSADA EN COMÚ:
  • Cada alumne/parella llig el seu títol i peu de foto, i explica breument la seua imatge.
  • Es pot obrir un debat: Què ens transmet en conjunt aquesta sèrie? Té paral·lelismes amb conflictes actuals?


No hay comentarios:

Publicar un comentario