En aquest tema anem a veure cóm es desenvolupa el capitalisme i la societat industrial. Estudiarem també les conseqüències socials d'aquest procés: naixement d'una nova classe social - el proletariat -, enfrontada a la burgesia, situació que portaria als primers moviments obrers.
Una qüestió important a tindre en compte és el context històricd'aquestos canvis:
Estem parlant d'un nou sistema econòmic: el capitalisme, oposat al model del Àntic Regim (tema 1).
Al mateix temps s'ha produït un canvi polític i l'absolutisme ha sigut substituït pel liberalisme (tema 1).
Aquest canvi ha anat acompanyat d'un canvi social (tema 2): apareix una nova societat de classes (amb proletariat i burgesia com classes enfrontades) front a l'antiga societat estamental.
Al finalitzar el tema podrem valorar les conseqüències positives i negatives d'aquest procés de organització económica i dels avanços tecnològics.
En qualsevol procés històric, per a tindre'l clar, sempre heu de contestar a unes preguntes fonamentals (açò serveix per fer un treball o una activitat en classe):
Què? On? Quan?
Per què? Còm?
Què va passar desprès? Quines conseqüències va tindre? Va influir en altres processos històrics?
Si al final ja hi posem unes conclusions, el treball quedarà perfecte.
Al llarg d'quest tema (i de qualsevol altre) intentarem contestar a aquestes preguntes.
Ací teniu un vídeo de "Academia Play" que resumeix els principals continguts del tema.
Què és la Revolució Industrial?
El terme “Revolució Industrial” va ser usat per primera vegada en 1837 per l'activista revolucionari francés Louis Auguste Blanqui i, posteriorment, va ser adoptat per Engels (en 1845). Amb ell volien fer referència als profunds canvis que van tindre lloc des de finals del segle XVIII i que van suposar una radical transformació econòmica, social i tecnològica de les nacions europees més desenvolupades. Aquest procés no es va gestar de forma espontània, sinó que va precisar d'una sèrie de condicions favorables que van propiciar la seua implantació.
Quan i on va tindre lloc la Revolució Industrial? La Revolució Industrial va començar a la Gran Bretanya a finals del segle XVIII (1780 - 1840) i des d'ahí es va difondre cap a la resta d'Europa. Fora d'Europa, ja al segle XIX, es va extendre pels Estats Units i, més tard, per Japó i Rússia.
Per què parlem de Revolució Industrial? Des del Neolític (10.000 a. C.), la humanitat no havia experimentat una sèrie de transformacions tan importants, a nivell econòmic, d'augment de la productivitat, aparició de noves tecnologies i transformació de la societat. En el Neolític va aparéixer l'agricultura, l'ésser humà es va fer sedentari i apareixen les primeres grans civilitzacions. Amb la Revolució Industrial s'experimenta un nou canvi qualitatiu en les formes de vida. Es passa d'una societat basada en l'agricultura i en el treball manual (tema 1) a una societat industrial i urbana
Per què a Gran Bretanya? (p. 37)
1. LES REVOLUCIONS SIMULTÀNIES:
Fins ara hem contestat al Què? (la revolució industrial i l'industrialització), On? (Regne Unit i resta d'Europa) i Quan? (finals del segle XVIII i principis del XIX). Hem de parlar ara del Per què?, és a dir, de les causes i factors d'aquestos canvis (pp. 36 a 37). Perquè es produïsca aquest canvi és necessari que confluïsquen una sèrie de factors:
L'aplicació de les noves tecnologies (mecantizació i energia del vapor) i del sistema fabril es va dur a terme primer a la indústria tèxtil i més endavant a la siderúrgia, que van ser el motor de l'industrialització:
Ací teniu una sèrie de vídeos per a donar suport i ampliar els continguts tractats en classe:
1. 1. Revolució demogràfica:
A partir del vídeo i de l’explicación a classe, explica la gràfica del model de transició demogràfica, centrant-te en el període històric que estem estudiant (causes, conseqüències, etc.), però sense oblidar la resta d’etapes, sobre tot els reptes del món actual.
1. 2. La revolució agrícola:
Nova estructura de la propietat:
Llig el text sobre els camps tancats (enclosures) i explica quins avantatges presenta aquest sistema sobre els camps oberts (openfields):
Els avantatges dels camps tancats:
No hi ha dubte dels beneficis superiors que obtindran els agricultors cultivant els seus camps tancats de manera individual (enclosure) en comptes de fer-ho seguint la rotació a què obligava l’antic sistema de camps oberts (openfield).
Amb l’antic sistema, el llaurador estava lligat de mans i peus i no podia fer cap variació en funció del sòl, dels preus o de l’època. Encara que alguns cultius foren millors i li convingueren més, no els podia canviar, sinó que havia d’anar igual que els altres llauradors.
El nou sistema li permetrà triar els cultius més adequats per a cada època de l’any i sembrar els que pense que li generaran més beneficis.
Annals of Agriculture, 1800 (adaptació).
1.
Tipus de font històrica:
a) És una font primària o secundària? Explica per què.
b)Tipus de
text (carta personal, jurídic, etc.)
c) Tema de la
font
2. Comprensió del text:
a) Quin sistema agrícola es menciona com a antic i quines eren les seues
característiques principals?
b) Segons el text, quins avantatges ofereix el nou sistema d’enclosure?
c) Quines limitacions tenia l’antic sistema d’openfield per als
agricultors?
3.
Anàlisi i reflexió:
a) Quines conseqüències socials i econòmiques creus que va tindre el canvi al
sistema d’enclosure per als petits agricultors i els jornalers?
b) Quin impacte creus que van tindre aquestes lleis en la Revolució Industrial?
c) Quins
altres canvis van acompanyar la revolució agrícola?
4. Conclusió:
a) Valora la
necessitat d’aquestos canvis com precursors de la revolució industrial.
2. MECANITZACIÓ I SISTEMA FABRIL:
2. 1. Revolució teconològica:
MECANITZACIÓ DE LA INDÚSTRIA TÈXTIL:
OBRADOR TÈXTIL:
LLANÇADORA VOLANT:
Importància d'aquest procès d'innovació i mecanització: augment de la productivitat.
FONT: Vicens Vives
Llig el text i contesta a les preguntes amb la información que tens al llibre de text a les página 38:
Carta de Boulton a Watt
He pensat que la vostra màquina, per produir de la manera més eficient possible, necessitaria diners, una adequada realització i una àmplia publicitat (...). Amb aquests mitjans (...) podrem posar a punt el vostre invent amb un cost inferior en un vint per cent al de qualsevol altre sistema i amb una diferència quant a la precisió similar a la que existeix entre el producte d'un ferrer i el d'un constructor d'instruments matemàtics. I si fora així, no tindria sentit produir només per a tres comtats, sinó que seria molt més convenient produir per a tothom.
7 de febrer del 1766
Tipus de font i text.
Segons el text, quins tres factors considera Boulton necessaris per a fer que la màquina de vapor produïsca de manera eficient?
Per què Boulton pensa que és més convenient produir per a tothom en lloc de només per a tres comtats?
Quins sectors econòmics es van veure més beneficiats per la introducció de la màquina de vapor?
Què creus que vol dir Boulton quan compara el treball d'un ferrer amb el d'un constructor d'instruments matemàtics
Penses que la mecanització va tindre només efectes positius? Justifica la teua resposta (has de dir positius i negatius).
A partir d'aquest vídeo pots tindre una idea general de la revolució als transports, però en classe aprofundirem en les seues conseqüències a partir de textos i reflexionarem sobre l'impacte dels transports en l'economia i en la societat, tant al segle XIX com en l'actualitat.
3. 2. Expansió comercial:
Has de tindre aquest quadre al teu quadern i saber explicar-lo (ho tens a la pàgina 42):
No hay comentarios:
Publicar un comentario